مراقبتهای بعد از لیپوماتیک

15 آذر 1396 نویسنده :

مراقبت های بعد از عمل لیپوماتیک:

*رژیم غذایی:

اگر تخلیه چربی با بی حس کننده موضعی انجام شده است، بیمار می تواند فورأ به رژیم غذایی معمول خود باز گردد. به مقدار کافی آب، آب میوه یا نوشیدنی های غیر الکلی برای جلوگیری از اتلاف آب بدن بنوشد. از خوردن نوشیدنی های الکلی به مدت 48 ساعت قبل و بعد از جراحی اجتناب شود.

*فعالیت فیزیکی

استراحت مطلق برای چند ساعت اول بعد از جراحی پیشنهاد می شود. تا 18 ساعت رانندگی نکند. در روز یا عصر تخلیه چربی، پیاده روی کوتاهی اگر تمایل داشته باشد، می تواند انجام دهد. در صورت شلی اولیه زیاد پوست در ناحیه شکم تا 3 الی 5 روز بیمار را از نشستن 90 درجه باید منع کرد زیرا پوست شل شده چین خورده و مایعات در بین سپتوم های آن محبوس شده و به همراه سرومای تشکیل شده سبب سفتی پوست زیر شکم می شود. این مشکلی است که خیلی از پزشکان پس از تخلیه چربی با آن مواجه می شوند و دنبال راه حلی برای آن می گردند. برای جلوگیری از این امر به بیمار توصیه می شود که در این مدت بیشتر دراز کشیده، راه برود یا برای نشستن لم دهد.

*پوشیدن گن های ویژه تخلیه چربی

برای ترغیب درناژ مایعات از محل های برش و جلوگیری از تورم پس از تخلیهچربی می بایست گن های ویژه ای را که قبلأ هم در این فصل به آنها اشاره شده متناسب با سایز بیمار تجویز نمود تا بلافاصله پس از پانسمان شدن بر تن وی پوشیده شود. با آغاز روز بعد از جراحی بیمار می تواند گن را فقط روزانه برای رفتن به حمام بیرون آورده، گن را شسته و پس از خشک شدن مجددأ بپوشد و پوشیدن مداوم گن را باید تا 24 ساعت بعد از اینکه درناژ مایعات کاملأ متوقف شد، ادامه دهد. پوشیدن گن پس از درمان با لیپوماتیک فقط به مدت 7 تا 10 روز توصیه می گردد و پس از آن اجازه داده می شود تا پوست فشرده نشده و به طور عرضی شروع به کشیده شدن نماید.

*ضعف و سرگیجه

بیماران ممکن است احساس سرگیجه مختصری را در صبح روز بعد از تخلیه چربی، تجربه نمایند که معمولأ به هنگام در آوردن لباس ها و یا تغییر وضعیت سریع از حالت نشسته به ایستاده رخ می دهد. در این حالت بیمار باید سریعأ در حالت نشسته یا درازکش قرار بگیرد.

*از حال رفتن بعد از ادرار کردن

بیماری که تخلیه چربی انجام داده است باید بعد از ادرار کردن در 24 ساعت اول پس از عمل به آرامی بایستد. به منظور اجتناب از آسیب دیدگی جدی ناشی از افتادن، اگر سرگیجه اتفاق افتد، بیمار باید نشسته یا روی زمین دراز بکشد.

*مدیریت درناژ بعد از عمل

فرد باید انتظار خروج مقدار زیادی خونابه و ماده بی حسی را از محل های برش در طی 24 تا 48 ساعت اول بعد از تخلیه پربی داشته باشد. در کل، هر چه درناژ و مایعات بیشتر باشد، کبودی و تورم کمتری رخ می دهد. در 24 تا 48 ساعت اول توصیه می شود علاوه بر پانسمان از پدهای بسیار جاذب بر روی نواحی درملن شده و زیر گن استفاده شود. بعد از اینکه بیشتر درناژ متوقف شد، بیماران فقط نیاز به قرار دادن پدهای جاذب بر روی برش هایی دارند که مایع از آنها تخلیه می شود.

*مراقبت از زخم و حمام کردن

بیمار بایدسوراخهای کوچک را تمیز نگه دارد. پس از 48 ساعت اول یک یا دو بار در روز حمام کردن توصیه می شود. پس از شستن دست ها ابتدا باید پوست محل تخلیه چربی را مقداری ماساژ داده تا به درناژ کمک شود سپس سوراخهای کوچک را به آرامی با آب و صابون شسته و بعد با حوله تمیزی خشک کرد. محل برش را دوباره پانسمان کرده و از پد های جاذب جدید استفاده شود. هنگامی که به مدت 24 ساعت از محل برش تخلیه نشود، دیگر نیازی به پانسمان کردن و استفاده از پد نیست.

تجویز آنتی بیوتیک *

آنتی بیوتیک هایی برای پوشش باکتری های گرم مثبت و گرم منفی به مدت یک هفته تجویز می شود. به بیمار توصیه می شود که اگر نشانه ای از عفونت مانند تب، ترشحات بودار یا قرمزی کانونی، تورم یا درد در ناحیه درمان شده دید، با پزشک تماس بگیرید.

نبایدها  *

نباید از آیس پک یا پدهای گرمایی برای پوست ناحیه درمان شده استفاده شود. نیازی به استفاده از محلول های ضدعفونی کننده ید دار مثل بتادین بر روی محل های برش نیست زیرا مکان های بریدگی بدون این محلول ها سریع و بهتر بهبود می یابند. در آب حمام، جکوزی، استخر یا دریا حداقل تا 7 روز بعد از درمان برای کاهش خطر عفونت نباید شنا کرد.

حالت تهوع *

تهوع و استفراغ از جمله عوارض جانبی هستند که ممکن است برای یک هفتهیا بیشتر بعد از تخلیه چربی اتفاق افتد. تأخیر یا تسریع قاعدگی ماهانه عارضه جانبی هر عملی می تواند باشد.

بی نظمی های قاعدگی *

بالا رفتن دما در طول 48 ساعت اول پس از عمل، نتیجه طبیعی واکنش بدن به ترومای ناشی از تخلیه چربی است.

تورم و التهاب

تورم، التهاب و زخم شدن از عوارض شایع تخلیه چربی هستند. برای کاهش ورم و التهاب می توان دو عدد تیلنول هر 4 ساعت تجویز نمود. احساس ناراحتی و زخم زیر پوست تا روز دوم از تخلیه چربی ممکن است بیشتر شود و سپس روزانه بهبود می یابد.

اجتناب از مصرف آسپرین و ایبوپروفن *

به مدت سه روز بعد از تخلیه چربی، استفاده از آسپرین، ایبوپروفن یا  (داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی) مانند بومزین، آناسین یا نوپرین ممنون است. می توانند خونریزی را با آسیب به ساختار پلاکتها افزایش دهند.همچنین پاسخ ایمنی به عفونت را با آسیب به ساختار گلبول های سفید خون پائین می آورند.

کبود شدگی *

کبود شدگی به دنبال تخلیه چربی با لیپوماتیک کمتر از سایر روش های تخلیه چربی است. اگر چه، هر چه حجم چربی تخلیه شده بیشتر باشد، ریسک کبود شدگی، بیشتر خواهد بود. احتمال و میزان کبودی از فردی به فرد دیگر متغیر است.

درد و تورم*

درد و تورم به دلیل واکنش التهابی به ترومای ناشی از تخلیه چربی ممکن است اتفاق افتد و 5 تا 10 روز بعد از درمان افزایش یابد. هر چه روش انجام درمان کم تهاجمی باشد درد و تورم پس از آن بیشتر خواهد بود.

خارش  *

خارش نواحی درمان شده، چند روز بعد از تخلیه چربی ممکن است به عنوان بخشی از فرایند عادی بهبود اتفاق افتد. برای بهبود این حالت می توان از تجویز داروهای ضد خارش استفاده کرد

در کلینیک فوق تخصصی دکتر حاتمی پور بعد از مشاوره و انجام تستها و آزمایشات لازم، به بیمارستان خصوصی مجهز جهت انجام عمل لیپوماتیک ارجاع داده خواهد شد.

لازم به ذکر است کلینیک های غیر مجاز، پزشکان غیر فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی حق انجام چنین عملی را در کلینیک و یا هر جای دیگر ندارند و در صورت مشاهده مراتب را به معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهر خود اطلاع دهید.

امیدواریم روزی فرا رسد که سودجویان از اعتماد ملت شریف ایران سوء استفاده نکنند و مردم بتوانند خدمات استاندارد و سالم را دریافت نمایند.

دکتر ابراهیم حاتمی پور

کلینیک فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی دکتر حاتمی پور در شیراز

انجام کلیه اعمال جراحی زیبایی بینی، شکم، سینه ، لیفت کامل صورت، لیفت ابرو ، کاشت مو ، تزریق چربی ، پروتز سینه ، لیپوماتیک ، لیپوساکشن، ابدومینوپلاستی، پیکرتراشی، تزریق ژل ، تزریق بوتاکس ، لیفت با نخ ، میکرونیدلینگ ، میکرودرم ابریژن، جراحی سوختگی ، از بین بردن جای زخم ، کاشت ابرو، جراحی شکاف کام و شکدف لب، تزریق چربی به سینه، تزریق چربی به باسن، جراحی بازو ، لاغری موضعی ، بینی گوشتی، بینی استخوانی ، انحراف بینی ، لیفت سینه، سنترال لب، چال گونه، چال خنده، لاغری غیر جراحی، برداشتن خال و زگیل، لیپوماتیک شکم و پهلو ، بینی فانتزی، بینی طبیعی، عضو انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران، عضو انجمن بین المللی جراحان پلاستیک و زیبایی ISAPS، تامی تاک، لیفت ابرو، از بین بردن غبغب، کوچک کردن سینه آقایان ، ژنیکوماستی

وب سایت کاشت مو و ابرو شیراز: http://www.shirazfit.com